شرایط شرکت در آزمون دستیاری

توضیحات مقاله

دستیاری یا به اصطلاح رایج تر و بین المللی تر آن، رزیدنتی، یکی از مقاطع تحصیلات تکمیلی آکادمیک در رشته ی پزشکی است که طی آن دانشجویان پزشکی که در این دوره تحصیل می کنند، شرایط لازم برای کسب یک مدرک تخصصی جهت فعالیت در آن رشته ی تخصصی را کسب می نمایند. با توجه به پایه علمی بالاتر، درآمد بیشتر، فعالیت تخصصی تر و امکان انتخاب بیشتر بین موقعیت های شغلی کسب مدرک تخصص نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان همواره برای پزشکان عمومی یک شرایط ایده آل و خواستنی محسوب می شود.

در ایران برای امکان ادامه تحصیل در این مقطع شما باید پیش از هرچیز در یک آزمون ملی و سراسری که بسیار به کنکور سراسری شبیه است شرکت نمایید. آزمونی که طی آن ابتدا نمره و سپس تراز و رتبه ی شما مشخص می شود و شما بر اساس رتبه ی خود در اولویت انتخاب هریک از رشته های تخصصی در یاران قرار می گیرید. 

شروط عمومی دستیاری

1-    “تائيد صلاحيت عمومي طبق ضوابط شورايعالي انقلاب فرهنگي”. در ایران نهادی که وظیفه ی بررسی صلاحیت عمومی دانشجویان را برعهده دارد شورای عالی انقلاب فرهنگی است. اگرچه بسیاری از شرایطی که این شورا آن را جزو شروط خود برای تایید صلاحیت دانشجویان قرار داده است خاص ایران است اما در عمل تمامی دانشجویان از این خان اول سربند بیرن می آیند. مگر دانشجویانی که پرونده های انضباطی قیابل توجهی داشته باشند که جرایم آن بتواند امکان ادامه تحصیل آنها را تحت تاثیر قرار دهد. برای مطالعه ی ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی می توانید اینجا را کلیک کنید.

2-    “داشتن مدرك يا گواهي نامه فارغ التحصيلي در رشته دكتراي پزشكي( ( M.Dاز دانشگاهها
و مراكز مورد تائيد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي”. در این بند نیز چند نکته وجود دارد که بیان آنها می تواند کمک کننده باشد. نکته اول اینکه در سالیان اخیر شما برای ثبت نام در آزمون دستیاری نیازی به خود مدرک ندارید و با شرایط خاص می توانید بدون در دت داشتن مدرک نیز در آزمون دستیاری ثبت نام کنید. تنها نکته ی الزامی این است که در زمان ثبت نام دستیاری ( شروع عمی خود دوره ی دستیاری) شما مدرک پزشکی عمومی خود را در دست داشته باشید که به اصطلاح این فرایند را تکمیل مدارک می گویند.

نکته ی دیگری هم که در این رابطه حائز اهمیت است جمله ی ” مراکز مورد تایید وزارت بهداشت ” است. این کته خصوصا بررای کسانی که در خارج از ایران دوره ی پزشکی عمومی را گذرانده اند حائز اهمیت است. اگر شما در خارج از ایران دوره ی پزشکی عمومی را گذرانده اید باید به صورت سالانه لیست مراکز مورد تایید وزارت بهداشت را چک کنید. برای مشاهده ی این لیست می توانید اینجا را کلیک کنید.

3-    “داشتن برگ پايان خدمت نظام وظيفه يا معافي جهت آقايان”. این بند نیز یکی از بندهای پرحاشیه و محل بحث برای پزشکانی است که مشمول قانون نظام وظیفه ی عمومی می باشند. به صورت خلاصه وزارت بهداشت و مرکز سنجش آموزش پزشکی کار را در این زمینه برای خود آسان کرده اند و توپ را در میدان نظام وظیفه انداخته اند. به طوری که شما می توانید در آزمون دستیاری ثبت نام کنی، قبول شوید، در دوره دستیاری ثبت نام کنید و حتی به ادامه تحصیل هم مشغول شوید و هیچ سخت گیری خاصی وجود ندارد. اما مسولیت فراخوانده شدن شما از سوی نظام وظیفه در هریک از این مراحل برعهده ی خودتان است. برای اینکه تمامی جوانب این قضیه را بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ی سربازی پزشکان در طبیاد را با دقت مطالعه کنید.

4-    “نداشتن نقص عضو مؤثرحرفه اي برحسب رشته”. این بند از جمله مواردی است که به ندرت شامل حال دانشجویان می شود. با این وجود آگاهی از مفاد آن ضرری ندارد. شما کافیست که بدانید مسئول تشخیص نقص عضو حرفه ای در آزمون دستیاری دبیرخانه ی شورای آموزش پزشکی است و درصورتی که شک داشتید که بیماری شما به عنوان نقص عضو موثر حرفه ای شاخته می شود یا نه، کافیست که با این دبیرخانه تماس گرفته و سوالات خود را از آنها بپرسید. آدرس و شماره تماس دبیرخانه شورای آموزش پزشکی را می توانید در اینجا بیابید.

5-    “عدم اشتغال به تحصيل در يكي از رشتههاي تخصصي پزشكي،  و يا نداشتن مدرك تخصصي پزشكي” در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان شما می توانید تنها برای یک بار یک رشته ی تخصصی خود را انتخاب کنیدوو در همان رشته تحصی کنید. این قانونی است ه از نظر مدیریتی بسیار منطقی به نظر می رسد. سیستم بهداشتی یک کشورها سلها زمان، منابع و هزینه را صرف تربیت یک نیروی متخصص در یک رشته ی خاص می نماید و اجازه دادن به افراد برای تحصیل مجدد در سایر رشته به معنای دورریختن تمایم آن هزینه ها و منابع خواهد بود. همچینین باتوجه به پرفشار بودن دوره دستیاری و اینکه یک دستیرا در ایران عملا بیشتر از اینکه یک دانشجو باشد یک نیروی کار متخصص و فعال محسوب می شود، اجازه تحصیل همزمان در سایر رشته ها نیز وجود ندارد.

6-    پذيرفته شدن در آزمون پذيرش دستياري. آخرین مورد از شش شرط عمومی شرکت در آزمون دستیاری هم بدیهی ترین شرط آن است: قبولی در آزمون دستیاری. بدیهی بودن این اصل البته به معنای سادگی آن نیست. طبیاد با تمام امکانات خود سعی دارد به شما کند تا در این مرحله را به خوبی پشت سر بگذارید. اگر انترن هستید و یا در مراکز درمانی مشغول به کار هستید و زمان کافی برای مطلعه ی تمامی دروس را ندارید، اگر دروس خود را مطالعه کره اید و برای جمع بندی نکات مهم هریک به یک منبع خوب، سریع، مطمئن و در دسترس نیاز دارید، ویا اینکه اگر در ماه های پایانی هستید و چند درس را حذف کرده اید، ما به شما اپلیکیشن فلشکارت های دستیاری طبیاد را پیشنهاد می کنیم. شما می توانید به صورتا رایگان این اپلیکیشن را از دانلود کنید و آن را بر روی گوشی های هوشمند خود نصب کنید و تعدای از فلشکارت های ما را به عنوان نمونه استفاده کنید. پس از آن می توانید هریک از دروس را به صورت جداگانه و با پرداخت آنلاین روی همان اپلیکیشن و پشتیبانی 24 ساعته، در کمترین قیمت خریداری کنید. فلشکارت های طبیاد بدون شک جامع ترین فلشکارت های دستیاری در نوع خود ستند که با محوریت سوالات پرتکرار دستیاری در 10 سال اخیر طراحی شده اند. الگوی مورد استفاده در این فلشکارت ها نکات موجود در ن را با دقت بیش از 95 درصد به حافظه ی دائمی شما منتقل می کند. همچنین طبیاد برای این کار یک اپیکیشن اختصاصی با محیطی بسیار کاربر پسند طراحی نموده است که شما می توانید به صورت رایگان آن را نصب و تست نمایید.  کافیست بر روی بنر زیر کلیک کنید تا یادگیری طب را برای خود شیرین تر کنید . . .